Výkup aut za hotové upřednostňuje čím dál více motoristů
Víte, jak takový odprodej v bazaru probíhá, a slyšeli jste, že průměrná cena ojetiny u nás už překonala 220 tisíc?
Výkupu aut za hotové se v České republice věnuje zřejmě většina bazarů a má to svoje dobré důvody. Jde totiž o službu, která je mezi tuzemskými motoristy stále žádanější. Zdaleka ne každý řidič má totiž dostatek času i odborných znalostí, aby se při prodeji svého plechového miláčka mohl vydat cestou soukromé inzerce. Jistě, je tu ještě možnost tzv. „komise“, nicméně ani ta řadě lidí tak úplně nevyhovuje, a to zejména proto, že je to obvykle podobně časově náročné, jako když čekáte, až se vám někdo ozve na inzerát. A o rychlost, s jakou lze získat peníze, o tu jde většině motoristů především. Podíváme se tedy dnes alespoň v hrubých obrysech na to, jak může vypadat výkup vašeho automobilu za hotové, a řekneme si rovněž, jaké typy ojetých vozů jdou u nás nejlépe na odbyt.
Výkup aut za hotové v malém bazaru bývá nejrychlejší
To, jak je celý proces výkupu náročný, záleží nejčastěji na faktu, zda se s vaším vozem vydáte do nějakého malého bazaru nebo zda navštívíte pobočku některého z velkých hráčů tuzemského trhu s ojetinami. V menším podniku mívá vše skutečně celkem rychlý průběh. Zkušený zaměstnanec ověří ta nejpodstatnější fakta, jako je počet najetých kilometrů, totožnost vlastníka automobilu nebo třeba skutečnost, zda není vozidlo po závažnější havárii. Závad na ojetinách, které pak musí kupující řešit, totiž rozhodně neubývá a bourané vozidlo se může nejen dodatečně prodražit, ale mohlo by být i nebezpečné. Po krátké testovací jízdě přichází na řadu cenová nabídka, kterou buď akceptujete, nebo ne. Je to celkem jednoduché.
Zánovní vůz nebo vrak?
Pokud snad žijete v domnění, že lze s úspěchem nabídnout pouze automobil, který je ve velmi dobrém stavu, vyvedeme vás z omylu. Pochopitelně platí, že čím lépe na tom váš opotřebovaný miláček je, tím víc za něj zpravidla zinkasujete. Nicméně zbavit se dnes můžete i téměř totálního vraku. Bazary, které od vás „starou rachotinu“ odkoupí, sice nenajdete na každém rohu, ale i takové u nás jsou. Největší poptávka je však dnes po vozidlech tzv. zánovních, jejichž stáří nepřekračuje tři roky a zejména v tomto segmentu vozů dochází také k nejrychlejšímu zdražování. Pohyb cen směrem vzhůru by měl navíc pokračovat, a to mimo jiné i z důvodu omezení nabídky krátkodobého operativního leasingu a také kvůli růstu cen nových aut. To vše jistě svým dílem přispívá též k nárůstu průměrné ceny všech zdejších ojetin, která se již přehoupla přes hranici 220 tisíc.
Pro prodávajícího to znamená též vyšší výkupní ceny. Bazary zkrátka potřebují vyjít zákazníkům vstříc a tak jsou nyní ve snaze o rozšíření své nabídky čím dál častěji ochotny zaplatit za vaši ojetinu o pár tisícovek více než před nedávnem. Jednoduše potřebují mít co prodávat. Víte, jaké modely se u nás nabízejí nejčastěji?
6 nejprodávanějších typů ojetin v ČR (1.Q/2019)
Pořadí | Typ vozu | Počet inzerovaných kusů |
1. | Škoda Octavia | 10 236 |
2. | Škoda Fabia | 6 993 |
3. | Volkswagen Passat | 3 415 |
4. | Volkswagen Golf | 3 199 |
5. | Škoda Superb | 2 704 |
6. | Ford Focus | 2 167 |
A kde si vaši ojetinu otestují důkladněji?
Na důkladnější prohlídku vašeho ojetého auta, než s jakou se obvykle setkáte v malých bazarech, se rozhodně musíte připravit u některé z velkých firem, které se výkupům vozidel věnují. Je to zpravidla dáno jejich ekonomickou silou, a tedy i většími možnostmi, které často znamenají téměř dokonale propracovaný systém prověrky vašeho vozu. A co vás a vašeho plechového miláčka tedy nejspíš čeká?
Systém kontroly má 3 základní stupně
Třífázový systém prověrky, který vám tu nastíníme, má samozřejmě svoje opodstatnění. Málokoho asi překvapí, že jedním ze stále se opakujících problémů jsou stočené tachometry. Nicméně objevit se mohou i již zmiňované pokusy zatajit vážnější havárii prodávaného vozu a čas od času dojde i k tomu, že se zkrátka někdo rozhodne prodat automobil, který mu jednoduše nepatří.
1. Rychlá prohlídka a ověření vlastníka
Pracovník bazaru prověří doklady od vozidla a zkontroluje VIN číslo. Zeptá se vás na stav vašeho auta, v rychlosti ho prohlédne, a pokud neobjeví žádný závažný problém a neshledá ani nesrovnalosti ve vlastnictví, je možné přistoupit k dalšímu kroku.
2. Zkušební jízda
Testovací projížďka zpravidla nezabere víc jak deset minut. Tento čas obvykle zkušenému zaměstnanci bazaru úplně postačí k tomu, aby si vyzkoušel jízdní vlastnosti auta. Je-li vše v pořádku, přichází na řadu krok číslo tři.
3. Důkladná kontrola na zvedáku
Pečlivá prohlídka na zvedáku je už dnes naprostou samozřejmostí. Jsou zkontrolovány jak najeté kilometry, tak i jednotlivé identifikátory, a pokud jde o technický stav vaší ojetiny, bdělému oku automechanika jistě nic podstatného neunikne! Informace jsou zaznamenány do průvodního listu a můžete se začít bavit o ceně.
Dostanete zaplaceno a zbytek se vás už netýká
Jakmile se dohodnete na výkupní ceně, mohou vám být vyplaceny peníze a tím pro vás celá věc v zásadě končí. V bazaru sice ještě dochází k jakési finální prověrce odkoupeného vozu, to už se vás ale netýká. Prověrka spočívá v tom, že pověřený pracovník ještě jednou zkontroluje, zda skutečný stav vozidla odpovídá tomu, co je uvedeno v průvodním listu, a případně pak zaznamená dodatečně objevené nedostatky, které bude před dalším prodejem auta nutné odstranit. Co je podstatné pro vás, to je fakt, že máte rychle k dispozici potřebné peníze a můžete je využít třeba ke koupi jiného vozu, ale zcela samozřejmě i na cokoliv jiného.
Máte s výkupem auta v některém z bazarů jinou zkušenost, než jaká by odpovídala postupu, který jsme vám dnes popsali? Anebo snad budete auto prodávat vůbec poprvé?