Věříte longlife olejům? Jste na nejlepší cestě si zničit motor

Věříte longlife olejům? Jste na nejlepší cestě si zničit motor

Pokud vás lákají dlouhé intervaly výměn oleje, kterými se v současnosti chlubí snad již všichni výrobci aut, mějte se velmi na pozoru. Jde především o trik, jak nalákat zákazníky na údajně nižší servisní náklady. Pár údajně ušetřených tisícovek ale může snadno skončit zadřeným motorem a škodou za statisíce korun. Olej totiž degraduje rychleji, než si myslíte.

Dvacet, pětadvacet nebo dokonce i třicet tisíc kilometrů a víc. V natahování intervalů výměny motorového oleje se továrny v posledních letech doslova předhánějí a jejich snaha častokrát dosahuje až absurdních rozměrů. Cíl je jediný. Přivábit na svoje zboží co nejvíc zákazníků. Leasingové společnosti, nakupující a provozující auta v obrovských počtech, producenti lákají na nižší servisní náklady, soukromníci kromě toho slyší i na vyšší komfort. Vždyť čím méně často je nutné navštěvovat servis, tím přece lépe …

Leasingovky nyní ponechme stranou. Jejich zájem o auto končí v momentě, kdy leasing vyprší a vozidlo prodají. Co je s ním dál a v jakém je stavu, je zkrátka nezajímá. Pro ně jsou co nejnižší servisní náklady alfou a omegou a zda auto po odprodeji bude zralé do šrotu, nikdo neřeší. Pokud si však vůz koupí soukromý zákazník, který chce, aby mu vydržel delší dobu, měl by se mít před závratně vysokými údaji, jakkoliv je výrobce doporučuje a schvaluje, na pozoru.

Interval zkraťte klidně na polovinu

To, že maziva i motory za poslední roky prodělaly nemalý vývoj, je pravda. U současných aut skutečně není nutné olej měnit i po sedmi a půl tisících kilometrů, jak si možná pamatují například majitelé golfů, felicií či passatů z devadesátých let, vybavených atmosférickými dieselovými motory. Moderní produkty jsou zkrátka dál.

To ale není důvod se domnívat, že olejová náplň v motoru vydrží mít požadované mazací vlastnosti třeba pětadvacet a více tisíc kilometrů. Provozem se olej zkrátka postupně znečišťuje, houstne a jeho lubrikační schopnosti mizí. Postupně se nečistotami zanáší také olejový filtr a motor je mazán hůř a hůř. U moderních malolitrážních pohonných jednotek, neustále pracujících v relativně vysokých otáčkách, je motorový olej ještě navíc vystaven mimořádně velkému tepelnému namáhání.

K rychlé degradaci náplně přispívá i celkově malá náplň těchto motorů, s trochou nadsázky počítaná spíš na decilitry než na litry. Tak malé množství oleje se prostě zničí rychleji. Pokud tedy majitel takového auta plán daný výrobcem v dobré víře dodržuje, těsně před výměnou mu v útrobách motoru obíhá doslova mazut.

Interval pro výměnu oleje se proto obecně doporučuje zkrátit přibližně na polovinu. Pokud se tedy výrobce kasá, že lze náplň měnit například po pětadvaceti tisících kilometrů, do servisu se klidně objednejte maximálně po patnácti tisících. Nic tím nezkazíte. Pokud je provoz auta náročnější, například při častých studených startech a ve městě, doba mezi výměnami může být dokonce ještě o něco kratší.

S prodlužováním opatrně, olej stárne i přirozeně

Občas se však lze setkat také s názorem, že pokud toho auto za rok moc nenajezdí, lze interval prodloužit. V potaz je totiž brána nejen ujetá vzdálenost, ale i čas od poslední výměny. Většina výrobců doporučuje olej měnit maximálně po jednom roce. Pokud však automobil skutečně za tuto dobu urazí jen pár tisíc, lze s trochou tolerance určité prodloužení akceptovat. Pořád ale platí staré moudro, že všeho s mírou a prodloužení by mělo být maximálně v řádech měsíců, ne roků. Nechat v motoru náplň starou třeba čtyři a více let jen proto, že „do konce intervalu ještě nějaká ta tisícovka chybí“, je prostě zvěrstvo. Olej totiž stárne i přirozeně. Vůbec tedy není nutné, aby s autem objel zeměkouli.

Pokud tedy například kupujete auto a narazili jste na kus, jehož předchozí majitel olej dojížděl do posledního kilometru, nebo ho měnil pozdě, mějte se na pozoru a pokud máte podezření, že motor nefunguje, jak má, dejte od auta ruce pryč. Ledacos sice může jít ještě zachránit pořádným propláchnutím speciální kapalinou, popřípadě opakovanou výměnou oleje ve velmi krátkých časových úsecích, pokud ale motor v takto nevhodném režimu fungoval mnoho let po sobě, šance na jeho další bezproblémový provoz se zmenšují.

Top