Trocha pozornosti zácpy ve městě sice neodstraní, pomoci ale může

Trocha pozornosti zácpy ve městě sice neodstraní, pomoci ale může

Za ucpaná města máme my, řidiči, tendenci vinit hlavně dopravní inženýry, politiky a vůbec všechny ostatní, jen ne nás samotné. Přitom kde jinde ve snaze o nápravu začít, než právě u sebe? Přinášíme pár tipů, jak zacpanou městskou dopravu aspoň trochu zlepšit, a sobě tak ušetřit pár pocuchaných nervů a šedivých vlasů.

Prahu, Brno, Ostravu, Plzeň a vlastně všechna větší města sužuje stejný problém. Každé všední ráno a odpoledne se jejich dopravní tepny ucpávají a provoz se téměř zastaví. Za tristní situaci může samozřejmě především nedostatečná infrastruktura, příliš mnoho uzavírek, navíc ještě špatně naplánovaných a v některých místech téměř nekoordinovaných. Avšak vážení kolegové řidiči, ruku na srdce. Nepřispíváme k tomu všemu nemalou měrou také my?

Zkusili jsme dohromady dát pár jednoduchých tipů, jak zahuštěné městské dopravě aspoň trochu ulehčit. Nejedná se o nic složitého, dokonce naopak. Vše lze bez problémů zvládnout během jedné jediné cesty.

Na semaforech dávám pozor a rozjíždím se včas

Stojíme na křižovatce a sledujeme semafor. Blikne oranžová, podle pravidel tedy vlastně žlutá, po ní zelená a… pořád nic. Řidič, který stojí před námi, věnuje pozornost telefonu, rádiu nebo prostě jen kouká jinam. Teprve po dlouhých vteřinách zařadí jedničku a pomaličku se rozjede. Než se opět rozsvítí červená, nestačí křižovatkou projet skoro nikdo a auta se povážlivě začínají hromadit. Proto tedy prosíme, pamatujte, že při stání na semaforech je pozornost opravdu na místě. V momentě, kdy se rozsvítí oranžová, už máme zařadit a se zelenou se rozjíždět. Ve zcela ideálním případě by se dokonce na zelenou měla rozjet všechna auta zaráz!

Tip: pokud je to možné a před vámi nestojí dodávka, náklaďák nebo jiné auto, přes které dopředu nevidíte, zkuste sledovat brzdová světla auta, stojícího ob jedno místo před vámi. Jakmile zhasnou, víte, že je čas se připravit k rozjetí.

Nemohu z křižovatky vyjet? Vůbec do ní nevjíždím

S křižovatkami úzce souvisí i další nešvar, a to vjíždění do nich, když není možné bezpečně pokračovat dál. Jeden bezohledný řidič jedoucí podle pravidla „Já mám zkrátka zelenou a hotovo!“ přitom může spolehlivě zastavit dopravu v širém okolí. Proto apelujeme na všechny – koukejte před sebe, zkuste odhadnout provoz, a pokud vidíte, že auta před vámi v křižovatce zastavují, nevjíždějte za nimi a raději počkejte, byť vašemu směru svítí zelená. Ucpáním křižovatky si pomůžete jen k tomu, že ze všech stran uslyšíte klaksony rozzlobených kolegů.

Do průběžného pruhu se řadím až v místě omezení a plynule

Vidíme to v každém místě, kde se dva pruhy z nějakého důvodu sbíhají v jeden. Řidiči jedoucí v pruhu, který končí, se začnou do průběžného bezdůvodně cpát daleko před inkriminovaným místem. V „ideálním“ případě dokonce úplně zastaví a s blinkrem vyčkávají, až je někdo pustí. Výsledkem takové snahy je zastavený provoz za nimi a často i desítky metrů zcela prázdné cesty před nimi. Přitom stačí v klidu dojet až k onomu zúžení a aplikovat pravidlo zipu. Uvidíte, hned to půjde lépe!

Dodržuji pravidlo zipu

Přestože se zdá, že se čeští řidiči jednoduché, ale účinné pravidlo konečně naučili používat, stále ještě se lze setkat s „šoféry“ (ano, uvozovky jsou zde záměrně), kteří naprosto netuší, o co jde. Přitom je to tak jednoduché. V místě kde se ze dvou pruhů stává jeden, se do průběžného řadí auta střídavě, tedy jedno z průběžného, jedno z končícího, a tak dále. Ti, kteří pruh mění, samozřejmě nezapomenou dát znamení blinkrem. Bohužel, stále ještě najdeme dostatek těch, kteří ani takto jednoduchý princip nejsou schopní pochopit a začnou se všude prostě cpát. Na malér je pak zaděláno.

Vím, kdy a jak dát na kruhovém objezdu blinkr

Kruhové objezdy, jinak řečené rondely, rostou v našich městech jako houby po dešti. Ponechme nyní stranou jejich často diskutabilní konstrukci, především miniaturní průměr znemožňující pohodlné vytočení každému většímu autu, než dodávce. Řadu problémů na nich způsobí řidiči, kteří po nich zkrátka neumí jezdit. Takže polopaticky: zatímco při vjezdu na „kruháč“ blinkr nedáváme, při sjezdu z něj už ano! Ideálně tak činíme v dostatečném předstihu a řidičům čekajícím na vjezd tím dáváme na vědomí, že jim cestu už nezkřížíme, a mohou tedy bez obav jet. Pokud má rondel více jízdních pruhů, při jejich změně blikneme samozřejmě také.

Jsem ohleduplný/á k ostatním

Opakujeme to pokaždé, a nevynecháme to ani dnes. Ona zcela obyčejná ohleduplnost dokáže na silnici divy. Pokud to situace dovoluje, zkuste z ucpané vedlejší ulice pustit auto, i když přednost máte vy, nebo dát při příjezdu na křižovatku probliknutím dálkových světel znamení řidičům v protisměru, že vy už máte červenou a oni mohou začít odbočovat doleva, i když jim ještě vyklizovací šipka nesvítí. I takové drobnosti totiž kolikrát zmůžou víc, než slepé dodržování pravidel.

Určitě existuje mnoho dalších pouček, rad a tipů. Těchto pár postřehů proto, prosíme, berte jako inspiraci, kde začít. Pokud se najde víc lidí, kteří začnou takto postupovat, uvidíte, že se hned bude městem dát projíždět aspoň trochu lépe.

Top