Nechcete být v zimě překvapeni? Připravte si auto včas!

Déšť nebo sníh, teploty šplhající se po stupnici teploměru čím dál neochotněji, zamračeno, vítr a vlezlo. Ano, zima se opět začíná velmi silně hlásit o slovo. Pro nás, co denně sedáme za volant, to znamená jediné. Následující měsíce máme, jak se říká, o zábavu postaráno.

Ráno oškrábat namrzlá okna, při cestě být mnohonásobně opatrnější, než jindy, a sledovat, jak se před nedávnem umyté auto rychle mění na nevábnou kouli špíny. A pokud napadne jen trochu sněhu, rovnou počítat se silniční apokalypsou. S padajícími vločkami má člověk často pocit, že se některým šoférům zcela vytrácí z hlavy rozum.

I zimní měsíce si ale lze aspoň trochu ulehčit. Přichystali jsme pro vás pár tipů, jak na nadcházející složité podmínky připravit vaše auto. Počasí nebo sjízdnost silnic sice neovlivníte, přidělávat si problémy zanedbaným vozem je ale také zbytečné.

Jen pro pořádek uvádíme povinnost mít mezi 1. listopadem a 31. březnem zimní pneumatiky, a to za předpokladu, že je na silnici sníh, led či námraza, nebo lze takovou situaci vzhledem k počasí očekávat. Minimální hloubka dezénu je přitom stanovena zákonem na 4 milimetry. A prosíme, pamatujte, že ani zimní obutí neřeší všechno a i na něm to může ošklivě klouzat. Až budete chtít sešlápnout plyn jako v létě na suché dálnici, vzpomeňte si na to.

Bez nabité baterie to nepůjde

V první řadě otevřete kapotu a u motoru zkontrolujte všechno, co jde. Začít můžete třeba baterií. Prověřte její stav, a pokud napětí klesá, dobijte ji. V opačném případě se může snadno stát, že zvlášť po mrazivé noci auto zkrátka nenastartujete. Když už jsme u bezproblémového startování, dejte si pozor, kde tankujete. Zatímco v letních měsících se horší palivo nemusí příliš projevovat, při nižších teplotách se nepříjemná pravda ukáže zpravidla velmi rychle. Zástupy nešťastníků, kteří si libovali, jak ušetřili pár haléřů, aby následně museli nechat nestartující auto odtáhnout, by mohly vyprávět.

Pokud se náhodou stane, že motor nechce naskočit, rozhodně auto neroztahujte nebo neroztlačujte. Během takového startování se může nespálené palivo kvůli vynechanému zapalování dostat do katalyzátoru, který se zničí. Praxe, ovládali naši tátové při oživování polomrtvých stodvacítek a žigulíků, už je k ničemu.

Pomocí testeru zkontrolujte také stav kapaliny v chladicí soustavě. Pokud jste ji během léta dolévali jen vodou, její odolnost proti mrazu bude minimální. A popraskaný chladič, hadice nebo v horším případě dokonce prasklý blok motoru opravdu nechcete řešit. Pokud si nejste stavem kapaliny jisti, nejspolehlivějším řešením je její výměna. Věřte, vyplatí se to.

Další tekutinu, zasluhující trochu pozornosti, najdete v nádržce ostřikovačů. Na letní směsi zapomeňte, v zimě je třeba mít nemrznoucí variantu. Pomineme-li nebezpečí, že kapalina v soustavě zamrzne a poškodí ji, je nutné počítat s tím, že letní směs neumyje v zimě sklo tak dobře. Má totiž odlišné složení, určené k odstraňování jiného druhu nečistot. Pokud vám tedy zbytek letní kapaliny v nádržce zbyl, urychleně ho spotřebujte a následující měsíce používejte jen výrobek určený na zimu.

Karosérii občas umyjte. Posypová sůl ji ničí

Pozornost vyžaduje také karosérie auta. Ještě před zimou velmi doporučujeme především pečlivé umytí, nejlépe v ruční myčce. Zaměřte se na podběhy, prahy a podvozek – zkrátka místům, kam kartáče strojní linky nezajedou. Po důkladné očistě doporučujeme karosérii nakonzervovat. Moderní auta jsou sice stavěná na to, aby zimní provoz vydržela, proč jim to ale trochu neulehčit. Během zimy pak občas auto opláchněte. Agresivní posypová sůl umí nadělat větší paseku, než si dovedete představit.

Nezapomeňte ani na gumové těsnění kolem dveří. Namazání glycerínem jej nejen ochrání, ale také zabrání nepříjemnému přimrzání dveří při tuhých mrazech.

Kapitolou samou o sobě jsou zámky. Spousta moderních aut již zcela postrádá klasický klíček a odemykají se nebo zamykají dálkově. Pro ty ostatní ale máme doporučení, aby zámky před tím, než uhodí mrazy, promazali. Také neuškodí nosit v kapse tekutý rozmrazovač, postačí ale i zapalovač, kterým lze klíček opatrně nahřát. Pozor! Pokud vám auto nejde odemknout, rozhodně do zámku nedýchejte! Váš dech na zmrzlém povrchu okamžitě namrzá a celou situaci jen zhoršujete.

I vnitřku věnujte pár minut navíc

Podívejme se nyní do interiéru. I tady je pár míst, kterým byste měli při předzimní přípravě věnovat trochu péče. Začít můžete očistou skel. Při běžném provozu se vnitřní strana oken špiní, aniž by to bylo moc vidět. Mastnota, prach a další nečistoty ale tvoří neviditelný film, který velmi významně pomáhá zamlžování oken. Dejte si proto trochu práce a okna pomocí vhodného prostředku pořádně umyjte. Problému se zamlžením se sice úplně nezbavíte, eliminovat ale lze.

Pokud můžete, vyměňte také textilní koberečky za gumové rohože. Uznáváme, nejsou sice tak hezké, ale v momentě, kdy do auta sednete s botami od sněhu, je mnohem snazší je vyklepat a pomocí hadru rychle vysušit. Klasický kobereček naopak drží vlhkost, způsobující výše zmiňované mlžení oken, o celkově nepříjemném pocitu v autě ani nemluvě.

Základní zimní pomůcky, jako jsou škrabka na okna nebo smetáček na sníh, pak doporučujeme mít po ruce, například pod řidičovou sedačkou nebo v přihrádce dveří. Není nic otravnějšího, než po ránu prolézat promrzlé auto a přemýšlet, kde by co mohlo být.

Každého z vás by určitě napadlo mnoho dalších rad, zde jsme uvedli jen to nejnutnější. Uvidíte, že pokud autu během zimy věnujete jen trochu pozornosti navíc, než obvykle, odpadne vám spoustu starostí.