Létající auto do dvaceti let realitou?

Létající auto do dvaceti let realitou?

Jak by mohlo vypadat cestování již za pár desítek let? Létající auta možná již zakrátko nebudou pouze na plátnech sci-fi filmů – možná právě díky vozům firmy Terrafugia.

Letadlo na kolech

Ambiciózní projekt Transition od firmy Terrafugia se snaží zvedat auta do vzduchu již od roku 2006. Bohužel, stále to spíše připomíná více letadlo, než auto. Díky specifické konstrukci může toto „letadloauto“ jet nejvýše něco přes 100 km/h a letět ne rychleji než 200 km/h.

Proměna z auta na letadlo

Většina procesu transformace je automatická, nicméně třeba zpětná zrcátka se musejí zasunout manuálně. Kontrola stavu před vzletem se nesmí podcenit. Pokud při každé vyjížďce autem nekontrolujete stav pneumatik a podvozku, u tohoto vozítka z celkem jasných důvodů kontrolu křídel provést musíte!

Technické parametry

Aby Transition mohl vzlétnout, konstruktéři jeho konstrukci postavili na odlehčených materiálech, díky čemuž váží neskutečných 440 kilogramů. I s pilotem jeho hmotnost nesmí přesáhnout 650 kilogramů, takže na rodinný výlet do oblak Transition prostě není. Na obloze patří mezi ultralighty, na vozovce (se svými 6 metry délky a 2 metry výšky) mezi dlouhány. Cenově se auto v přepočtu nedostane pod 5,5 milionu korun.

Transition vs. TF-X

TF-X nemá za cíl nic menšího, než sériovou výrobu létajícího auta. Do novějšího modelu TF-X se vejdou 4 cestující a křídla jsou osazena sklopnými elektromotory s vrtulemi. To umožňuje vertikální start i přistání, nepotřebujete tak přistávací plochu (což použitelnost staršího modelu Transition rozhodně snižoval). Designový koncept TF-X už (na rozdíl od modelu Transition) opravdu auto připomíná a pyšní se i hybridním motorem. TF-X je tedy vlastně taková helikoptéra, Transition spíše letadlo.

Bezpečnost především

Pro některé řidiče může být přesun z vozovky do oblak znervózňující (aby ne). Výrobce se samozřejmě snaží přesvědčit o bezpečnosti – každé auto má být vybaveno autopilotem, jenž by měl být schopen reagovat na změny letových podmínek (počasí, zvýšený letový provoz, …) a měl by také umět i přistát. Další bezpečností prvek je padák, kterým je model TF-X rovněž vybaven.

Stále v plenkách

Prezentační video přiložené výše nicméně neřeší přechod na proudové motory a uschování vrtulí ve vzduchu – tento manévr se neobejde bez volného pádu. Video se této podstatné přeměně nevěnuje. Z toho můžeme usuzovat, že si ještě nějakou dobu na kompletní konstrukční řešení počkáme.

Top