Koutek rozezleného řidiče: jaká máme na autě světla a jak je používat

Koutek rozezleného řidiče: jaká máme na autě světla a jak je používat

Se zkracujícími se dny a horšícím se počasím se pravidelně ukazuje, kolik řidičů neumí používat tak základní věc, jako jsou světla. Pro mnoho z nich dokonce ono otřepané pravidlo „vidět a být viděn“ představuje šedou a nepoznanou teorii. Nejen neschopnost světla správně používat, ale i jejich stav kolikrát vyvolává otázky o svéprávnosti mnoha šoférů.

Zažil to už určitě každý, kdo řídí déle než 14 dní. I za podvečerního šera nebo v noci se před vámi ze tmy náhle vynoří auto, jehož řidič naznal, že mu stačí svítit si denním svícením, dodělávaným doma v garáži. Zatímco sám sebe ujišťuje, že ty dva slabě svítící pásky nekvalitních ledek z Polska cestu před ním v pohodě ozáří, vy za ním máte napilno s bržděním, protože jste si ho všimli na poslední chvíli. Onen umělec si totiž neuvědomil, že s předními světly pro denní použití se vzadu nerozsvítí nic. Pro tyto případy má sice každé auto vzadu odrazky, stačí je mít ale trochu špinavé a nebezpečná situace je na světě. Zvlášť na podzim a v zimě je taková situace víc než reálná.

Zodpovědní řidiči budou brát následující odstavce spíš jako zbytečné kázání. Ostatní pak prosíme, aby se zkusili zamyslet a případně změnit svoje návyky ještě předtím, než se něco stane. Ona to vážně nemusí být legrace.

Světla pro denní svícení

Jak už jejich název napovídá, jsou určena pouze ke svícení ve dne, respektive za nesnížené viditelnosti. Spouští se automaticky po nastartování, a pokud svítí, zůstávají koncové lampy zcela zhasnuté. Přesto lze i v podvečerním šeru nebo při silnějším dešti potkat řadu kaskadérů, kteří tyto takzvané daylighty mají rozsvícené. Část z nich prostě zapomene rozsvítit, omezenější jedinci tak jezdí dokonce naschvál. Na silnici se z takto „osvětleného“ auto stává ekvivalent neviditelného stíhacího bombardéru F-117 Stealth. Doslova extrémem je denní svícení v podobě několika slabě svíticích diod, porůznu montovaných do nárazníků, masek a na další místa, kam se to domácímu matlalovi zrovna hodí. O nějakém opravdovém svícení nemůže být vůbec řeč, tím méně o bezpečnosti.

Obrysová světla

I jejich název o určení tohoto druhu hodně napovídá. Slouží výhradně k zobrazení obrysu, chcete-li šířky auta. S nimi se sice rozsvěcí i koncovky, přesto tato světla neslouží k plnohodnotnému svícení! I tak lze pořád potkat šoféry, kteří sice zapnou obrysovky, hlavní světlomety už ale nechávají vypnuté. Proč, zůstává záhadou. Pokud by mělo být ale důvodem to, že během dne chtějí šetřit hlavní žárovky a že obrysové světlo vepředu stejně stačí, je na místě úvaha o ztrátě řidičáku a možná i svéprávnosti.

Hlavní světlomety

Ano, to jsou ty, které si rozsvěcí majitelé aut bez denního svícení během dne a všichni v momentě, když přestává být vidět. Toliko suchá teorie. Aby však k něčemu byly, musí vůbec svítit a také být seřízené. Nemine večer, aby člověk nepotkal aspoň tři až čtyři „jednooké bandity“, kteří mají jednu stranu auta potmě. Že všem praskly žárovky zrovna ten večer, je asi stejně pravděpodobné, jako že se Jiří Paroubek začne chovat pokorně. S výhradami to lze tolerovat v případě, že světlo blíž ke středu silnice zůstává funkční, pokud ale přestane svítit zrovna toto, je na místě skutečně urychlená náprava. Jak snadno lze auto svíticí jen vnějším světlometem zaměnit například za motorku, nebo zcela přehlédnout, se přesvědčil už nejeden nešťastník.

Velmi důležité je i seřízení hlavních světlometů. To, že svítí, ještě neznamená nic v případě, že světelné paprsky vrhají tam, kam nemají. Schválně, kolikrát jste upravovali sklon světel v případě, že jste vezli plné auto? Zatímco si zatížená zadní část sedla k silnici, předek se naopak zvednul. Pokud jste vše nechali jako obyčejně, od protijedoucích řidičů na vaši hlavu zcela jistě padlo nemálo šťavnatých nadávek. Regulace je přitom velmi snadná, stačí jen použít ono kolečko, které máte u spínače světel. Samostatnou kapitolou jsou po čelních nehodách špatně opravená auta svítící všude kolem, jen ne před sebe. Malý tip na závěr: při čekání na přejezdu se ujistěte, že nevypalujete oči řidiči stojícímu proti vám. Pokud ano, světla na tu chvíli vypněte.

Dálková světla

Oblíbené téma hlavně na dálnicích a okresních silnicích. Zatímco ve městě jejich záměrné použití napadne skutečně jen ty největší pitomce (zbrklým pohybem rukou už je někdy nechtěně spustila většina lidí), stačí vyjet za město nebo nedejbože na dálnici, a je zle. Těch, kteří oslňují řidiče před sebou i protijedoucí kolegy, je více, než by člověku bylo milé. Přitom si stačí zapamatovat dvě jednoduchá pravidla. Pokud před sebou vidím auto, dálkovky vůbec nepouštím, a místo toho trochu zpomalím. A v případě, že se proti mně něco v protisměru blíží, okamžitě přepínám na světla tlumená.

Mlhová světla

Oblíbené téma zvláště na jaře a teď na podzim, kdy se mlhy vyskytují celkem často. Málokdy jsou ale tak silné, že opravdu přestává být vidět a mlhová světla je třeba použít. To, že se na silnici válí lehký opar, ještě neznamená, že auto rozsvítíte jako vánoční strom. Podobně je to při každém jen trochu silnějším dešti. Zvláště silné červené světlo zadních mlhovek ve výšce pohledu opravdu není to, do čeho se chce za vámi jedoucí řidič koukat. Zvláště, pokud vy sami bez potíží vidíte na 150 metrů před vámi. On vás totiž vidí úplně stejně.

Podle zákona hrozí za porušení dopravních předpisů týkajících se osvětlení auta až dva tisíce korun. Jestli je to hodně nebo málo, necháme na vás. Pamatujte si ale, že jedním pohybem rukou můžete předejít podstatně většímu průšvihu, než průvanu v peněžence.

Top