Elektromobil - klady a zápory aut budoucnosti

Elektromobil – klady a zápory aut budoucnosti

Auta už nejsou pevně spojena pouze se spalovacími motory, průmysl se posunul a z pásu automobilek začínají pozvolna sjíždět moderní auta na elektrický pohon. Mezi jejich výhody patří bezhlučnost, slušná rychlost a hlavně levný provoz. Mohou ale konkurovat současným vozům se spalovacími motory?

Starší, než by se zdálo

Pro někoho možná velice překvapující informace – první auto, poháněné elektřinou, spatřilo světlo světa již v roce 1835, tedy o půlstoletí dříve, než přišly auta se spalovacími motory. Další zajímavostí je, že z kraje 20. století v USA jezdilo více elektromobilů, než těch, které dominují silnicím dnes.

Ford změnil historii

Dominující auta na elektrický proud ze silnice vytlačila až Fordova společnost, která začala (díky skvělé automatizaci výroby) chrlit jednou auto se spalovacím motorem za druhým. Plechové Lízy (tak se autům z Fordovy automobilky přezdívalo) tak zaplavily silnice.

Elektromobil jako nejlepší alternativa

Díky ropné krizi se o elektřinu, jako o pohon automobilů, začaly zajímat v 90. letech minulého století i velké automobilky. Fiat, Peugeot a Citroën – jejich elektromobily dnes jezdí i na našich silnicích. Není jich mnoho, ale v zemích jako je Norsko nebo Švýcarsko jsou od 90. let na silnici elektroauta běžná Pro srovnání – v těchto zemích je každé dvacáté auto na elektrický pohon.

Jezdí to na baterky

Srdce elektroauta je samozřejmě baterie, která je zároveň i Achillovou patou celého mechanismu. Její životnost se pohybuje okolo 150 tisíc kilometrů, což není moc. Její kapacita je zcela klíčová pro dojezdovou vzdálenost, která může být i 400 kilometrů.

Neděje pro velkoměsta

Hlavní výhodou elektroaut je nepřekvapivě ekologicky čistší provoz. Díky tomu, že auta nespalují palivo, nezamořují ulice a města jedovatými plyny. Elektromotory jsou o poznání tišší, než motory spalovací – pro lidi ve městech tak svítá naděje, že by v budoucnu nemuseli poslouchat obtěžující brumlání aut pod svými okny.

Ideální auto? Za pár let možná

Vše zní idylicky – nicméně nic není bez háčků. V případě elektroaut výrobce stále trápí nízká dojezdová vzdálenost, která v kombinaci s krátkou životností baterie a tím, že hustota sítě dobíjecích stanic není nic moc, nepůsobí dobře. Připočítáme li, že pořizovací ceny elektromobilů jsou o dost vyšší, posunuje to využitelnost elektromobilů o několik let do budoucnosti. Blýská se ale na lepší časy – v nově postavených brněnských garážích před Janáčkovým divadlem dvě dobíjecí stanice pro elektroauta najdeme.

Top