Celoroční pneu: vyplatí se nebo ne?

Celoroční pneu: vyplatí se nebo ne?

1. listopad znamená pro řidič jasnou povinnost – „přezout auto“, vyměnit letní pneumatiky za zimní, neboť zima umí zaskočit profesionály, natož běžné řidiče. 31. března tato povinnost končí. Aby se zbytečně zimní pneumatiky neničily, většina volí opětovnou výměnu za letní. Že vás to nebaví? Svět automobilů nabízí řešení – celoroční pneu.

Skvěle vypadající alternativa, jejíž obliba neustále roste. Dle statistik zaujímají v současnosti na trhu 20 %. Vyplatí se skutečně všem? Poskytují tolik potřebné bezpečí?

Co říká legislativa?

Abychom se vyhnuli otázkám, kdy zákonodárství velí řidičům přezout z letních na zimní, citujeme přesné znění zákona.

Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud:

Je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.“

Nejsou pro každého

Ačkoli nabízený produkt zní pro řidiče jakkoli vlídně, není vhodný pro každého.

Podle odborníků se vyplatí pouze pro ty jezdce, kteří jezdí spíše svátečně a ještě po upravených vozovkách (ročně najedou průměrně 15 000 km, některé pneuservisy je nabízejí pouze uživatelům, kteří najezdí pouze do 5 000 km), v případě ledovky, námrazy a sněhu auto nechávají odpočívat na svém místě.

Vhodné jsou i pro řidiče pohybující se převážně po městě, kde rozmary přírody dopravu neovlivňují tolik jako mimo něj.

Podle znalců se jedná o lepší variantu, než jezdit celý rok na zimních kolech. Musíme upozornit, že celoroční pneumatiky představují pouze kompromis, nejde o univerzální řešení.

Výhody? Najdeme!

  1. finance: většina uživatelů se shodne především na finanční úspoře. Nemusíte mít dvě sady pneumatik a ušetříte i za přezouvání v pneuservisech, popř. čas věnovaný výměně jejich přezutí, pokud se do činnosti pouštíte sami. Za výhodu mnozí považují odbourání problémů s uskladněním druhé sady.
  2. vlastnosti: v létě mají lepší vlastnosti než zimní.
  3. spotřeba paliva: pokud je v zimním období sucho, spotřebujete méně paliva než při jízdě na zimním obutí.
  4. výkyvy počasí: jednoduše vás nepřekvapí, pokud zrovna nasněží.

Vady na kráse

  1. bezpečnost: jelikož jsou celoroční pneu vlastnostmi blíže letním, vystavují v zimně uživatele většímu nebezpečí.
  2. brzdná dráha: brzdná dráha se výrazně prodlužuje jak v zimním, tak i v letním období.
  3. opotřebení: směs celoročních pneumatik je měkčí, v horkých dnech snadno změkne, tím dochází k rychlejšímu opotřebení pláště než u sezonního obutí.
  4. rozměry: vyrábí se pouze jeden rozměr, přičemž někdo preferuje na zimu užší pneumatiky.
  5. kilometrový nájezd: v tomto případě je rozhodně nižší. Nabízí se také otázka, zda by je měla používat SUV, která mají sama o sobě nižší kilometrový nájezd.

Podtrženo. Sečteno

Co se očekává od pneumatik? Za každého počasí musí mít odpovídající vlastnosti, aby řidiči mohli zvládnout krizovou situaci.

Zimní pneumatiky zajišťují dostatečnou přilnavost na sněhu a zledovatělé silnici. Na druhou stranu letní pneumatiky nabízejí vyšší stabilitu na hranici limitu při letních teplotách.

Navíc kaučuková směs musí být navržena tak, aby fungovala při nízkých i extrémně vysokých teplotních podmínkách.

Celoroční pneumatiky jsou proto vždy kompromisem mezi letní a zimní pneumatikou, ale nikdy je plnohodnotně nenahradí. Ve srovnávacích testech vždy skončily celoroční pneumatiky na posledním místě!

Top